In het dienstverleningsdocument (DVD) beschrijft een financiële dienstverlener de gemiddelde kosten die hij in rekening brengt en welke werkzaamheden hij hiervoor doet. Het DVD bevat ook de kosten gericht op het afsluiten van het product, de afsluitkosten, die je moet betalen als je ervoor kiest alles zelf te doen en geen advies wilt. Vanaf 1 juli 2013 is er een standaard DVD. Het DVD ziet er dus bij elke financiële dienstverlener hetzelfde uit. Dit maakt het makkelijker om verschillende partijen met elkaar te vergelijken.
Trefwoorden: algemeen, nazorg, Diensverleningsdocument, serviceabonnement, hypotheek, dvd, kosten
Bron: www.afm.nl
Nee, je bent niet verplicht om een serviceabonnement af te sluiten. Ook is niet elk serviceabonnement hetzelfde. Vraag daarom goed na welke diensten je krijgt en wat je hiervoor gaat betalen.
Trefwoorden: algemeen, nazorg, Diensverleningsdocument, serviceabonnement, hypotheek
Bron: www.afm.nl
Vanaf 2013 betaal je zelf voor financieel advies. Dat betekent dat een financieel adviseur kosten in rekening bij je brengt voor financieel advies en bemiddeling bij het afsluiten van een financieel product. Vroeger betaalde je een financieel adviseur ook al voor zijn advies. Dit bedrag was toen verwerkt in de prijs van het financiële product. Deze onzichtbare beloning wordt ook wel provisie genoemd. Wat houdt deze nieuwe wetgeving in en wat betekent het voor jou?
Trefwoorden: provisie, courtage, verbod, wetgeving, dienstverleningsdocument, transparantie, dvd
Bron: www.advieskeuze.nl